URANYA: Μια γεύση από τα γυρίσματα

Ο Κώστας Καπάκας, σεναριογράφος και σκηνοθέτης της πολυβραβευμένης ταινίας «Peppermint» (συμμετοχές και διακρίσεις σε πολλά Φεστιβάλ του εξωτερικού και 9 Κρατικά Βραβεία Ποιότητας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1999), επιστρέφει με μία ακόμα μαγευτική ταινία. Στη νέα του ταινία, οι ήρωες είναι και πάλι μικρά παιδιά που προσπαθούν να ανακαλύψουν τον έρωτα, τη ζωή και τον κόσμο που τους περιβάλλει...

 

Πρωταγωνιστές είναι η Ιταλίδα Maria Gracia Cucinotta («Il Postino», «All the Invisible Children»), οι μικροί Άρης Τσάπης, Ανδρέας Κυριακάκης, Νίκος Βασιλικιώτης, Γιώργος Λιάτης και Μιχάλης Τσιράκης που ενσαρκώνουν τους πέντε πιτσιρικάδες και οι Δημήτρης Πιατάς, Χάνος Ταξιάρχης (τηλεοπτική σειρά «Οι Αταίριαστοι»), Ντίνα Μιχαηλίδη, Μανώλης Μαυροματάκης («Μπραζιλέρο», «Ο καλύτερός μου φίλος», «Ελεύθερη Κατάδυση»), Τάσος Παλαντζίδης, Φωτεινή Βαξεβάνη («Η Χορωδία του Χαρίτωνα», «Λουκουμάδες με Μέλι»), Μαρία Φιλίππου, Μαρία Αντουλινάκη, Βάσω Ιατροπούλου.

 

Η ταινία είναι μια ελληνοϊταλική συμπαραγωγή, στην οποία συμμετέχει για πρώτη φορά στην ιστορία του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου η Φίνος Φιλμ. Οι Έλληνες συντελεστές της ταινίας, συγκαταλέγονται στους κορυφαίους του είδους τους στην χώρα μας, ενώ οι Ιταλοί έχουν στο ενεργητικό τους σπουδαίες διεθνείς παραγωγές. Την μουσική επιμέλεια της ταινίας έχει αναλάβει ο Παναγιώτης Καλαντζόπουλος. Χρόνια στο χώρο του θεάματος, έχοντας πραγματοποιήσει συνεργασίες με μεγάλους ερμηνευτές και πλούσιο βιογραφικό. Ενδεικτικά αναφέρουμε: «Peppermint», «Φτηνά Τσιγάρα», «Άδης» από κινηματογράφο, «Κάμπινγκ», «Africa», «Κόκκινο Φεγγάρι» από τηλεόραση, «Χάρολντ και Μοντ», «Ηλέκτρα» (Εθνικό θέατρο), από το χώρο του θεάτρου. Η καταπληκτική μουσική του στο «Peppermint» αποτελεί εγγύηση. Το ομότιτλο τραγούδι της ταινίας ερμηνεύει η Άλκηστις Πρωτοψάλτη, σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου. Σκηνογράφος η Όλγα Λεοντιάδου («Πολίτικη Κουζίνα», «Θηλυκή Εταιρία»), ενώ τα κοστούμια είναι της Εύας Νάθενα («Η Χορωδία του Χαρίτωνα», «Νύφες», «Λουκουμάδες με μέλι»). Ηχολήπτης η... σταθερή αξία, Μαρίνος Αθανασόπουλος, έχοντας δουλέψει σε πολυάριθμες ταινίες και συνεργαστεί με αρκετούς σκηνοθέτες, από τον Αγγελόπουλο ως τον Περάκη. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ταινία, όπως οι περισσότερες ελληνικές παραγωγές τα τελευταία χρόνια, έχει ήχο Dolby Digital.

Το επιτελείο της CL Productions, αφού αναζήτησε αρκετά μέρη σ" όλη την Ελλάδα, κατέληξε στην Κρήτη. Το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων πραγματοποιήθηκε στο χωριό Φρες και δευτερευόντως στον Κουρνά, το Μάλεμε και τη Γεωργιούπολη. Οι τοποθεσίες επιλέχθηκαν για τα καταπληκτικά τοπία που διαθέτουν (θα το διαπιστώσετε άλλωστε και στην ταινία, εάν δεν το ξέρετε ήδη!) και για το ότι έχουν παραμείνει αναλλοίωτες στο πέρασμα του χρόνου.

 

Ειδικότερα η πλατεία στον Φρε, έχει τέτοια διάταξη που κρίνεται ιδανική για τις ανάγκες της ταινίας. Σχεδόν κυκλική, είναι ότι καλύτερο για τη δημιουργία μιας «γειτονιάς» όπου θα διαδραματίζεται η ιστορία. Εκεί λοιπόν οι παραγωγοί έστησαν ένα «μικρό χωριό» από την αρχή. Από τον περασμένο Μάιο και για ένα περίπου μήνα, ξεκίνησαν τη δημιουργία των σκηνικών. Πρώτα απ" όλα δημιουργήθηκε ένας θερινός κινηματογράφος, το «σινέ Μπριζίτ», μέρος συνεύρεσης όλου του χωριού και τραγελαφικών συμβάντων για τους μικρούς πρωταγωνιστές. Ακόμα, κατασκεύασαν ένα καφενείο, ένα σχολείο, ένα κουρείο, ένα παντοπωλείο, ένα πρακτορείο τύπου και ένα φαρμακείο.

 

Στο χωριό του Κουρνά, χρησιμοποιήθηκε μία παλιά κατοικία ως το σπίτι της οικογένειας ενός από τους μικρούς πρωταγωνιστές. Στο Μάλεμε και τη Γεωργιούπολη τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν σε φυσικά τοπία. Ακόμα, γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν και στο στρατιωτικό νοσοκομείο της Σούδας, όπου προσφέρθηκαν οι πρώτες βοήθειες στον «Αχιλλέα» της ταινίας, μετά από ένα... ατύχημα που είχε στον κινηματογράφο! Αν είστε λίγο προσεκτικοί θα παρατηρήσετε τον Κώστα Καπάκα και την Εύα Νάθενα υποδυομένους τον τραυματία και τη νοσηλεύτρια αντίστοιχα!

Τα γυρίσματα ξεκίνησαν στις 8 Ιουνίου. Η όλη διαδικασία είναι πολύ πιο κουραστική και δύσκολη απ" ότι φαίνεται. Από την πιο απαιτητική έως την πιο απλή σκηνή, επιβάλλεται να είναι όλοι οι συντελεστές παρόντες. Κάθε μέρα, ήταν ορισμένες οι σκηνές που θα γυριστούν, όλα βάσει προγράμματος. Αφού καθοριστεί το μέρος της λήψης και ετοιμαστεί το σκηνικό, αναλαμβάνει δράση ο Στέφανο Φαλιβένε, ο διευθυντής φωτογραφίας. Πρέπει να πετύχει τον κατάλληλο φωτισμό, ανάλογα τη σκηνή και την υποτιθέμενη ώρα που διαδραματίζεται αυτή, αλλά και τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες στα εξωτερικά γυρίσματα. Έπειτα, στήνεται η κάμερα λήψης, τοποθετώντας τον κατάλληλο φακό, σε συνάρτηση και πάλι με το φωτισμό, την απόσταση λήψης και το είδος της σκηνής. Όταν ετοιμαστούν αυτά τα τεχνικά, σειρά έχει η εμφάνιση των ηθοποιών: ρούχα, μακιγιάζ, χτενίσματα. Μετά και τον τελευταίο έλεγχο για την ορθότητα της εμφάνισής του (ανάλογα τη σκηνή και την εξέλιξη στης ιστορίας και στη συγκεκριμένη ταινία σύμφωνα με τη μόδα της εποχής), οι ηθοποιοί αναλαμβάνουν δράση. Παίρνουν τις τελευταίες οδηγίες από το σκηνοθέτη και όλα είναι έτοιμα για το γύρισμα: «Παρακαλούμε, ησυχία... είμαστε έτοιμοι για λήψη!

 

-Βίντεο;

-Γράφει!

-Ήχος;

-Τρέχει ο ήχος!

-56 - 7 - 3η (αναφέρεται στη σκηνή και τον αριθμό λήψης, χτυπώντας την κλακέτα)

-Πάμε.»

Κάθε σκηνή θα γυριστεί αρκετές φορές, έως ότου κριθεί ικανοποιητική από το σκηνοθέτη. Έπειτα, αλλάζει η γωνία λήψης και ξαναγυρίζεται η ίδια σκηνή ακολουθώντας την παραπάνω διαδικασία από την αρχή! Αυτό γίνεται για ένα καλύτερο αποτέλεσμα, ώστε ο σκηνοθέτης να έχει περισσότερες επιλογές στο μοντάζ για τις εναλλαγές των πλάνων.

 

Τα ημερήσια γυρίσματα διαρκούσαν συνήθως από τις 8 το πρωί έως αργά το απόγευμα και τα νυχτερινά από τις 7 το απόγευμα έως τις 9 το επόμενο πρωί! Το τελευταίο «cut» ακούστηκε στις 27 Ιουλίου, μετά από ενάμισι μήνα γυρισμάτων. Ακολούθησαν άλλες τρεις μέρες στην Αθήνα, τέλη Αυγούστου. Ακολουθεί το μοντάρισμα των σκηνών και η μουσική «ένδυσή» της.

 

 

Κώστας Καπάκας

(σκηνοθέτης/σεναριογράφος)

 

 

Μας ταξίδεψε νοσταλγικά αρκετά χρόνια πίσω με την ταινία «Peppermint». Γεννήθηκε το 1953 στη Ρόδο. Από το 1974 έως το 1983 σπούδασε και εργάστηκε στο Βερολίνο. Οι πρώτες του κινηματογραφικές δουλειές ήταν με κινούμενα σχέδια. Οι έως τώρα δουλειές αποτελούν συνδετικό κρίκο του παλαιού με το νέο ελληνικό κινηματογράφο, δίνοντας στο κοινό ατμόσφαιρα δεκαετίας "60 με τα σύγχρονα μέσα. Η «Uranya» αποτελεί τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του. Φιλμογραφία: «Σκηνές» (1984, μικρού μήκους), «3 ½» (1985, μικρού μήκους), «Ριγέ» (1988, μικρού μήκους), «Μπαστούνι στο νερό» (1995, μικρού μήκους), «Peppermint» (1999).

 

 

 

Stefano Falivene

(Διευθυντής φωτογραφίας)

 

 

Τελειομανής, από τους καλύτερους και πιο εξειδικευμένους στο αντικείμενό του. Η φιλμογραφία του τα λέει όλα. Ενδεικτικά αναφέρουμε: «Casanova», «Υδάτινες ιστορίες», «The Italian Job», «Οι Συμμορίες της Νέας Υόρκης», «Χάνιμπαλ», «U -571: Το Χαμένο Υποβρύχιο», «Daylight», «Το νησί των Κουρσάρων», «Αγαπημένο μου Ημερολόγιο». Δικαιολογημένα χαρούμενος και ευτυχισμένος μετά την κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου της Γερμανίας από τη χώρα του (η διοργάνωση συνέπεσε με τα γυρίσματα της ταινίας).

 

 

 

 

Πίσω